tisdag 23 juni 2026
My Mission to Russia, vol. 1
Den trettiofemte boken som jag har läst ut i år är "My Mission to Russia vol. 1" (1923) av Sir George Buchanan, mångårig diplomat och framför allt känd som Storbritanniens ambassadör i Ryssland under första världskriget. Han beskriver sina tidiga år i diplomatin redan på 1870-talet då han har glada stunder i Wien med jakt och baler. Därefter blir det perioder i Rom, Japan och åter Wien innan han hamnar i Darmstadt och i Berlin. Där träffar han på en middag 1901 min gamle känning, kansler von Bülow. Överlag finner Buchanan Berlin i början av 1900-talet som olidligt tråkigt men han körde sig förstås mest i de hårt reglerade hovkretsarna med sitt tunga ceremoniel. Han är därefter i Bulgarien där hans relation med fursten Ferdinand går lite upp och ned även om han som representant för sin regering ser till att stötta denne då han utropar sig till kung 1908. Vi får flera glimtar av Edward VII som han själv träffar sista gången i september 1909 innan kungen avlider efter blott nio år på tronen. 10 november 1910 utnämns Buchanan till ambassadör i Ryssland och anländer till landet i slutet av året. Relationerna med den ryska ledningen är till en början lite svajig då Persien just då är en idelig stötesten i de brittisk-ryska relationerna. Så sent som juni 1914 har Buchanan ett möte med tsaren om Persien innan kriget tar över allt annat. Han skildrar vänligt utrikesminister Sazonov och dennes ofta svåra position gentemot den ryska opinionen. Balkankrigen återges förstås och alla problem som följde på dessa. Därefter kommer krisen i juli 1914 då det blir ideliga sittningar med franska och ryska kollegor (president Poincaré under dennes besök 21 juli) och därefter med ambassadören Paleologue (som Buchanan genomgående betecknar som en god vän) och Sazonov. Vid ett tillfälle hjälper Buchanan själve tsaren med att formulera meningar på bra engelska i ett av de telegram han utväxlade med kusinen, Wilhelm II. Laddat beskriver han krigsubrottet, plundringen av den tyska ambassaden 4 augusti, den plötsliga entusiasmen inför tsaren samt de högtidliga mässorna "de där första underbara dagarna i augusti". Då han skildrar sina egna upplevelser mest så skildras kriget lite på avstånd. Hans hälsa sviktar dock och redan 1913 hade Sir Edward Grey erbjudit honom att avgå men han valde då att stanna och skulle förbli på sin post i flera år till. Första volymen rör sig fram till årsskiftet 1915/16 och Buchanan skildrar mycket som är bekant: den vacklande och lättledde men välvillige tsaren, den dominanta tsarinnan, alltmer odugliga ministrar och i bakgrunden Rasputin (som han själv dock aldrig träffade även om han beskriver hur kollegan Paleologue fick en björnkram av densamme). Buchanan betraktar Rasputin som något av skojare och dilettant men dock som en man med stor på sin förmåga (att exempelvis bota tsarevitj). I övrigt påpekar han att mycket nog skrivits av andra om Rasputin. Överlag underhållande och lättläst och med ett flertal av de där anekdoterna som jag tycker så mycket om då jag läser den här typen av böcker.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
.jpg)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar